Historia helikoptera – ewolucja konstrukcji poszczególnych projektantów.

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się jakich czasów sięga historia konstrukcji helikoptera? Kto był pionierem i konstruktorem maszyn wirnikowych? Jak przebiegała ewolucja śmigłowca aż w końcu stworzono sprawną i bezpieczną maszynę potrafiącą przemierzyć duże odległości? Warto sięgnąć do historii, żeby dowiedzieć się, z czym zmagali się konstruktorzy tych latających maszyn.

Dawno temu, kiedy nikomu na myśl nie przyszłaby możliwość lotu w powietrze, Leonardo da Vinci wpadł na pomysł zaprojektowania śmigłowca. Narysował szkic konstrukcji maszyny, która przy pomocy specjalnej śruby, powinna unieść się do góry jakby “wwiercając się” w powietrze. Pomysł nowatorski, aczkolwiek nie wiadomo, jak potoczyły się jego losy.

projekt helikoptera Leonardo da Vinci

Konstruktorem pierwszej maszyny, którą można nazwać helikopterem, był Ponton D’Amecourt. W 1862 roku francuz zaprojektował maszynę o dwóch śmigłach, której wirniki obracały się w przeciwnych kierunkach – co faktycznie miało umożliwić uniesienie się maszyny. Helikopter napędzany był parą, niestety nie latał z powodu swojego zbyt dużego ciężaru.

Ponton D'Amecourt konstrukcja śmigłowca

Śmigłowiec, który był zdolny do lotu, został zbudowany dopiero w 1907 roku, a jego projektantem był francuz Paul Cornu. Temu dwuwirnikowemu urządzeniu, posiadającemu silnik spalinowy, było jednak daleko do ideału. Śmigłowiec co prawda uniósł się w powietrze, ale latał wolno i nie był stabilny. Mimo niedoskonałej konstrukcji, naznaczył w historii początek prawdziwych helikopterów.

konstrukcja helikoptera Paul Cornu

Kolejny duży krok w ewolucji śmigłowca zawdzięczamy Hiszpanowi Juanowi de la Cierva, który w 1923 roku skonstruował przegubowe zawieszenie łopat wirnika nośnego w swoim wiatrakowcu C.4.

Juan dela Cierva helikopter

Za “ojca” najbardziej rozwojowej konstrukcji śmigłowca, uważa się Anton’a Flettner, który w 1927 roku skonstruował śmigłowiec Flettner Fl 282 „Kolibri”. Flettner zaprojektował układ dwóch zazębiających się śmigieł, dzięki czemu, nie było konieczności stosowania śmigła ogonowego. Projekt tego wybitnego niemieckiego konstruktora, został uznany  jako najlepszy helikopter II wojny światowej i po raz pierwszy w historii zastosowano go do produkcji seryjnej.

Anton Flettner Fl 282 "Kolibri"

Prawdziwy przełom nastąpił w 1939 roku, kiedy rosyjski konstruktor Igor Sikorski, stworzył projekt jednowirnikowego helikoptera Vought-Sikorsky 300, posiadającego śmigło ogonowe. Taka konstrukcja zniwelowała problem momentu oporowego. Projekt Sikorskiego jest stawiany za wzór i wykorzystywany do dziś w większości konstruowanych helikopterów.

Igor Sikorski Vought Sikorsky 300

Kiedy osiągnięto już fundament sprawdzonej i bezpiecznej konstrukcji śmigłowca, kolejne modele modyfikowano tylko na poziomie ulepszeń i usprawnień, bez diametralnych zmian konstrukcyjnych. Zmianom poddawano jedynie poszczególne elementy, np. śmigła – budując je bardziej elastyczne bądź przeciwnie – twardsze, zmieniano kształt korpusu kabiny, lub też dopracowywano możliwości silnika. Sama konstrukcja natomiast stanowiła solidną bazę i na dobre zakotwiczyła się w produkcji śmigłowców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *